دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

پلینیگ شیمیایی چیست؟

دوشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۷ ب.ظ

پلینیگ شیمیایی چیست؟

پیلینگ شیمیایی صورت 

پیلینگ صورت یکی از روش های لایه برداری پوست می باشد. در لایه برداری پیلینگ صورت از محلول شیمیایی استفاده می شود  تا بافت پوست را با برداشت لایه های آسیب دیده تحتانی صاف کند.

لا یه برداری پیلینگ پوست اغلب روی صورت به کار میرود اما میتوان برای بهبود گردن و دست ها نیز از این متد استفاده کرد. پیلینگ شیمیایی یکی از درمان های  حداقل تهاجمی است که برای بهبود ظاهر پوست استفاده میشود این به به معنی این است که حداقل آسیب را به پوست می رساند. تماس با آفتاب، آکنه، یا پیری ممکن است پوست شما را خراب کند و وجود جوشگاه، جوش، لکه، و چروک روی زخم شما ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد که به راحتی با این روش درمان می شود.

انواع لایه برداری پوست

نوع لایه برداری شیمیایی براساس اینکه تا چه عمق مواد لایه برداری نفوذ می کنند و نوع محلول شیمیایی مورد استفاده، تغییر میکند. لایه ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

لایه برداری سطحی: خفیف ترین نوع لایه برداری شیمیایی است که می توان آن را روی همه انواه پوست ها استفاده کرد. در لایه برداری  سطحی معمولاً از مایعی استفاده می شود که حاوی اسید بسیار رقیق و ملایم است که در اکثر موارد اسید گلیکولیک می باشد. گاهی اوقات نیز از یخ خشک استفاده می شود.

لایه برداری متوسط: این نوع لایه برداری نسبت به لایه برداری سطحی عمیق تر در پوست نفوذ می کند و منجر به سوختگی درجه دو پوست می شود. اسید تریکلورواستیک (TCA) مهمترین عامل و ماده لایه برداری است که در لایه برداری متوسط از آن استفاده می شود. این لایه برداری را می توان در مراحل مختلف و بااستفاده از محلول های مختلف شیمیایی انجام داد که در آخر از TCA استفاده می شود.

لایه برداری عمیق: این نوع لایه برداری در لایه های مختلف پوست رسوخ می کند و سوختگی درجه دو در پوست ایجاد می کند. این نوع لایه برداری فقط بر روی پوست صورت انجام می گیرد. یک ماده شیمیایی که فنول نام دارد برای لایه برداری عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است از لایه برداری عمیق برای پوست های تیره تر استفاده نشود چون باعث چروک شدن پوست می شود. حتی در افرادی که پوست روشن دارند، لایه برداری با فنول ممکن است باعث چروک شدن پوست شود. در اکثر موادر این نوع لایه برداری فقط یک مرتبه صورت می گیرد.

روش انجام لایه برداری

ابتدا پوست را با یک ماده پاک کننده تمیز کرده تا چربی اضافی و مواد آرایشی پاک شود سپس یک یا چند ماده که بر اساس نوع پوست بیمار وبیماری او متفاوت است روی پوست مالیده میشود.معمولا یک احساس سوزش وگرم شدن در پوست ایجاد میشود که بر حسب عمق پیل شدت آن متغییر است .در پیلینگهای سطحی این احساس بسیار خفیف است به طور کلی سوزش ونارحتی ناشی از تمام انواع پیل از چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد.

فواید پیلینگ صورت

 لایه برداری شیمیایی پوست میتواند موارد زیر را بهبود بخشد:

  • آکنه یا جوشگاه آکنه
  • سن یا لکه های کبدی
  • چین و چروک صورت
  • خال
  • رنگدانه های نادرست پوستی
  • جوشگاه
  • پوست خشن
  • پوست اسیب دیده بر اثر تماس با افتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی