دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

دلایل و علل جوش و زخم کف سر

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱ ب.ظ

آیا جوش کف‌ سر مسری است؟

جوش کف‌ سر واکنش التهابی در ناحیه فولیکول در کف‌ سر است و با‌توجه‌ به ویژگی‌هایی که دارد، اسامی مختلفی به آن داده می‌شود. ضایعات، جوش‌مانند، قرمز و خارش‌دار هستند که در ناحیه خط رویش مو هم دیده می‌شوند و میزان آن ممکن است کم یا زیاد باشد.

علت بروز جوش کف‌ سر هنوز به صورت قطعی مشخص نیست اما معمولا به دنبال واکنش فولیکول مو به میکروارگانیسم‌ها بروز می‌کند. برای درمان باید ناحیه را با شامپوهای ملایم شستشو داد. شامپوهای حاوی ضدقارچ در برخی موارد موثرند.

کسانی که جوش کف سر دارند می‌تواند از نرم‌کننده مو، محلول‌های موضعی آنتی‌بیوتیک یا استروییدهای موضعی برای کاهش درد استفاده کند و در مواردی که خارش شدید است، آنتی‌هیستامین یا آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کند. در صورتی که جوش کف‌ سر شدید باشد و باعث‌ ریزش موی دائمی ‌شود باید از داروهای کنترل‌کننده سیستم ایمنی هم استفاده کرد.

رعایت بهداشت، استفاده از شوینده مناسب، شستشوی روزانه، تغذیه مناسب و حذف چربی اشباع و شیرینی برای درمان و کنترل جوش کف‌ سر لازم است. جوش کف‌ سر یک بیماری مسری‌ نیست که فرزند از مادر مبتلا بگیرد اما اگر کودک زمینه ژنتیکی پوست چرب داشته باشد، ممکن است در آینده مستعد این عارضه باشد.

راهکارهای خانگی درمان جوش و زخم کف سر

برای درمان این عارضه می توان راهکارهای خانگی را به کار برد البته این راهکار ها در شرایطی که مشکل وخیم نباشد کارساز واقع می شوند و در موارد حاد برای تشخیص و درمان باید به پزشک متخصص مراجعه شود. چند درمان خانگی برای رفع این مشکل به شرح زیر هستند.

  روغن بوته چای

استفاده از روغن بوته چای یکی از روش های موثر در درمان جوش کف سر می باشد. چند قطره از این روغن را با یک گلوله پنبه ای به سر خود بزنید البته یادتان باشد این روش درمانی نباید بیش از حد استفاده شود چرا که ممکن است جوش را تشدید کند.

گیاه بابونه

گیاه بابونه التهاب جوش را کاهش می دهد. برای انجام این روش درمانی می توانید دو تا سه قاشق از این گیاه را با یک فنجان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید.سپس محلول را صاف کرده و اجازه دهید تا خنک شود.پس از آن یک گلوله پنبه ای را به محلول آغشته کرده و به صورت ضربه ای آرام روی جوش بزنید. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از محلول، پوست خود را تمیز نمایید.

گیاه اکیناسه

در طب سنتی از گیاه اکیناسه برای تسریع بهبود جای زخم و مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود و این گیاه خواص آنتی باکتریایی و ضدالتهابی دارد و برای مقابله با جوش موثر  می باشد.برای انجام این روش درمانی می توانید از دم کرده این گیاه برای شستشو استفاده کنید. کافیست یک گلوله پنبه ای را به این محلول طبیعی آغشته کرده و روی جوش ها بزنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۴
clinic exir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی