دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

دکتر صفیه چعباوی زاده -متخصص پوست و مو و زیبایی اکسیر

متخصص پوست و مو و زیبایی براساس آخرین دستاورد های علمی روز دنیا

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

جوش و زخم کف سر

جوش و زخم کف سر یک مشکل پوستی دردناک است که امروزه افراد بسیاری به آن مواجه هستند و از آن رنج می برند. در این مطلب در مورد جوش و زخم کف سر نکاتی گفته می شود و چند روش درمان خانگی ذکر می گردد.

دلایل و علل جوش و زخم کف سر

در سنین مدرسه و سربازی ممکن است دلیل خارش سر و بروز جوش و زخم در کف‌ سر، شپش باشد. در این شرایط با معاینه می‌توان تخم شپش را مشاهده و از شامپوی پرمترین برای دو نوبت به فاصله یک هفته استفاده کرد. بعد از مصرف شامپو به سر باید 20 دقیقه به آن استراحت داد تا اثر کند. سپس موها را آبکشی کرد. در ضمن تمام افراد خانواده نیز باید همزمان از این شامپو برای دو نوبت استفاده کنند زیرا احتمال انتقال شپش به دیگران وجود دارد.

در سنین بعد از بلوغ تا 40 سالگی، جوش‌ها در افرادی که زمینه ابتلا به آکنه را دارند، ممکن است غیر از ناحیه صورت، کمر و سر را هم درگیر کند. در این گروه از افراد مصرف کپسول ایزوترتینویین کنترل‌کننده است. 70 درصد افرادی که جوش می‌زنند بعد از مصرف این دارو بهبود می‌یابند و در 30 درصد افراد لازم است درمان‌ها ادامه‌دار باشد.اگر به این مشکل توجه نشود این احتمال وجود دارد که جوش باعث ‌ریزش دائمی موهای آن ناحیه و کچلی دائمی شود.

جوش کف‌ سر ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری چربی‌ساز ایجاد شده باشد و یا گاهی این مشکل زمینه ژنتیکی داشته باشد و باید در مورد علت بروز آن باید با متخصص پوست مشورت شود.

برخی جوش‌ها در ناحیه کف‌ سر زمینه میکروبی دارند و گاهی به درمان مقاوم می‌شوند. برای درمان می‌توان از شامپوهای ضدچربی حاوی ماده موثر زینک‌پریتیون، کتوکونازول و سلنیوم‌سولفاید به نوبت استفاده کرد. این شامپوها خواص دارویی دارند و برحسب نیاز باید زیرنظر متخصص مصرف شوند. مصرف یک نوع شامپو به طور مداوم سبب مقاوم شدن عوامل میکروبی به دارو می‌شود.

 افرادی که زمینه اگزما دارند و در فصل بهار دچار آب‌ریزش و... می‌شوند می‌توانند از داروهای ضدحساسیت برای درمان جوش سر هم استفاده کنند و شامپوی کرمی مصرف کنند تا پوست سر  آن ها خشک نشود.

افرادی که جوش کف‌ سر یا ضایعات مشابه دارند، باید با آب ولرم حمام کنند و تا جای ممکن کمتر از سشوار استفاده کنند و هنگام خروج از منزل بهتر است از کلاه استفاده کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۱
clinic exir